Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Parawan
Rodzaj obiektu: meble i wyposażenie wnętrz
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII/XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: tekstylne > szycie
Tworzywo: przetworzony > tekstylia > tkanina > tkanina sztuczna > jedwab sztuczny > jedwab (tkanina); organiczny > pochodzenia roślinnego
Wymiar - szerokość: 156 cm
Wymiar - wysokość: 147 cm
Wymiar - głębokość: 10 cm
Słowa kluczowe: apartament; drewno; wystrój; wyposażenie; meble
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

S.1061MŁ, parawan rokokowy ze scenkami chińskimi
Parawan składa się zazwyczaj z kilku przegubowo łączonych skrzydeł. Mebel spełnia rolę ruchomej ścianki służącej do zasłonięcia lub wygrodzenia przestrzeni. Jest to jeden z najbardziej funkcjonalnych i poręcznych sprzętów stosowanych we wnętrzach mieszkalnych. Jego nazwa pochodzi z włoskiego „para vento” tłumaczonego jako osłonę od wiatru. Francuzi zapożyczyli termin i spopularyzowali  pod nazwą „paravent”. Parawany pochodzą z Chin. W Europie pojawiły się one prawdopodobnie w XVI w., gdy wyprawy odkrywców i kupców rozbudziły europejską fascynację Dalekim Wschodem. Wraz ze wzrostem zainteresowania szeroko pojętą kulturą orientu, nasiliło się zapotrzebowanie na dalekowschodnie wyroby rzemiosła lub ich europejskie naśladownictwa. W Europie parawany cieszyły się największą popularnością w XVIII i XIX w. W urządzaniu wnętrz  dalekowschodnia stylistyka ulegała przeobrażeniom, dostosowywana do potrzeb aktualnie panującej mody. Widać to szczególnie dobrze w sztuce francuskiej regencji oraz rokoka, na których wzorowała się reszta Europy. Przykładem połączenia europejskości i orientu jest prezentowany parawan, wypełniony częściowo tkaniną jedwabną. W jego ramową drewnianą i złoconą konstrukcję, ozdobioną typowymi dla stylu rokoka snycerowanymi motywami kogucich grzebieni, muszli i kwiatów, wprawiono w górnej części osiem rodzajowych widoków chińskich, malowanych akwarelą na papierze. Mebel znajdował się na wyposażeniu łańcuckich wnętrz zamkowych przed drugą wojną światową.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję