Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Komoda
Rodzaj obiektu: meble i wyposażenie wnętrz
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: stolarskie > intarsja
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - szerokość: 112 cm
Wymiar - wysokość: 84 cm
Wymiar - głębokość: 57 cm
Słowa kluczowe: apartament; brąz; drewno; wyposażenie; meble
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

W drugiej połowie XVIII w. wraz ze zmianą mody w urządzaniu wnętrz miejsce rokoka zajął klasycyzm, w odmianie francuskiej zwany stylem Ludwika XVI, w austriackiej – józefińskim, w angielskiej – regencji, w polskiej – stylem Stanisława Augusta. Wcześniej zakrzywione rokokowe płaszczyzny i płynne linie skrzyniowych mebli wyprostowały się, nabrały statyki, zostały na powrót ujarzmione zasadami podziałów architektonicznych. Zasada równowagi między podziałami pionowymi i poziomymi na powrót stała się dominująca, jak w antyku. Bardzo dobrze widać to na przykładzie fornirowanej komody pochodzącej z dawnych zbiorów Potockich. Jej prostopadłościenny kształt ze ściętymi przednimi krawędziami podkreślają ozdobne odlewy ze złoconego brązu o motywach żłobkowanych konsol z festonami, wolutami, akantem i rozet w owalnych obramieniach. Z jej bryły, jak w architekturze,  wyraźnie wyodrębnia się odcięte profilowaniem zwieńczenie mieszczące górną szufladę. Czoła szuflad są rozdzielone poziomymi trawersami. Kształt szuflad podkreśla prostokątny narys perełkowania zaczerpniętego z repertuaru starożytnych motywów. Detal zdobniczy uzupełniają koliste uchwyty szuflad imitujące antyczne wieńce laurowe. Odlewy z brązu złoconego umieszczone na ściankach mebla są zharmonizowane, ale nawzajem od siebie niezależne, nie łączą się w jedną wspólną kompozycję. Graniaste, zwężające się do dołu i zakończone mosiężnymi obejmami nogi są wyraźnie odcięte od korpusu. Typowy dla klasycyzmu blat z białego marmuru powtarza narys rzutu mebla. 
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję