Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Pulpit
Rodzaj obiektu: meble i wyposażenie wnętrz
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Francja (Europa)
Technika: inne > montaż; stolarskie > stolarka
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - szerokość: 66.5 cm
Wymiar - wysokość: 22 cm
Wymiar - głębokość: 37.5 cm
Słowa kluczowe: wyposażenie; wystrój; wnętrza; drewno; przybory biurowe
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Pulpit [pulpit stołowy].
Pulpitów używano do czytania lub pisania. Mebel zawdzięcza nazwę łacińskiemu „pulpitum” stanowiącemu odpowiednik greckiego „proskenion” w teatrze starożytnym. Prezentowany pulpit stołowy należał do dawnych zbiorów zamkowych. Niewykluczone, że przywiozła go Izabela z Czartoryskich Lubomirska, która pod koniec życia zgromadziła w Łańcucie wyposażenie pochodzące ze swoich warszawskich rezydencji. Fornirowanemu meblowi nadano obłe kształty typowe dla stylu Ludwika XV – nazywanego imieniem monarchy francuskiego panującego w latach 1715 – 1774. Umieszczona na pulpicie sygnatura jednoznacznie wskazuje na wykonawcę, którym był ebenista Pierre Migeon (1696-1758). Ebenistami nazywano artystów-rzemieślników wytwarzających wysokiej klasy fornirowane, intarsjowane meble. Pracownia rodziny Migeon mieściła się w Paryżu przy Rue de Charenton. Działający głównie w drugim ćwierćwieczu XVIII w. Pierre Migeon był jednym z prekursorów stosujących w meblarstwie europejskim mahoń. Opisywany sprzęt jest typowym dla wytwórcy dziełem. Mistrz, wykorzystując tradycyjne formy mebli, zdobił je w nowatorski sposób starannie dobranymi cienkimi okleinami. Zazwyczaj nie stosował przy meblach modnych wówczas odlewów z brązu. W czasach, gdy popularne było łączenie okleiny z różnych gatunków drewna tworzących barwne intarsje, ebenista często wykańczał powierzchnie swoich wyrobów monochromatycznie dobranymi lub jednorodnymi fornirami. Uzyskiwał przez to efekt powściągliwej niewymuszonej elegancji. Jego wyroby wyróżniały się wygodą użytkowania i praktycznością, czego dowodem jest prezentowany pulpit stołowy.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję