Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Kadzielnica
Rodzaj obiektu: orient
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Chiny (Azja)
Technika: formowanie > cyzelowanie; rzeźbiarskie > relief; metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > metal > złoto; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - wysokość: 169 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; metal; wystrój; orient; Daleki Wschód
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Kadzielnica z brązu, stojąca, o wysokim trzonie, który składa się z pięciu elementów - modusów. Podstawa w formie psa/lwa Fo. Górna część trzonu upodabnia się do konaru drzewa, wokół którego wspina się smok. Na szczycie postać siedzącego lohana – mnicha, podtrzymującego na głowie i barkach jałmużniczą czarkę. Trzon w części środkowej i dolnej ozdobiony reliefowo motywem płatków lotosu, fantastycznych ptaków, lecących gęsi, małp, kwiatów, mitycznych ptaków feng – huang. Postać psa ukazana jest w pozycji stojącej, na szeroko rozstawionych łapach o szponiasto zakończonych pazurach. Zwierzę o otwartym pysku, pokryte dekoracją o ornamencie kwiatowym i wolutowym. Kadzielnica to naczynie przeznaczone do spalania kadzidła lub perfum w postaci stałej. Znajdowały zastosowanie typowo użytkowe w obszarze świeckim jak i sakralnym już od czasów starożytnych w wielu kulturach. Służyły do oczyszczania powietrza z patogenów w przypadku zagrożenia epidemiologicznego, perfumowania pomieszczeń, a nawet odmierzania czasu podczas rytuałów i ceremonii – mierzono postęp spalania kadzideł stożkowych. Kadzidełka są spalane przez umieszczenie ich bezpośrednio na źródle ciepła lub na gorącej metalowej płycie w kadzielnicy. Lwy fo – bardzo częsty motyw w sztuce chińskiej. Strażnicy świątyń buddyjskich, pałaców cesarskich, grobowców. Przypisywano im szczególną moc, odstraszają demony, mają moc ochrony. Motyw ten występuje zarówno w rzeźbie monumentalnej jak i w postaci niewielkich figurek ceramicznych. Lwy nie występowały na terenie Chin, dlatego groteskowy wygląd tych zwierząt przedstawiony w rzeźbie może być wynikiem wyobrażeń i fantazji. Artyści mogli się wzorować również na obecnych w świątyniach „lwich” psach, rasy shih-tzu („psy Buddy”).

Dorota Rajchert


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję