Tytuł: Napoleon w todze
Rodzaj obiektu: rzeźba
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rzym (Europa, Włochy)
Technika: rzeźbiarskie > rzeźbienie
Tworzywo: nieorganiczny > kamień > marmur
Wymiar - szerokość: 32 cm
Wymiar - wysokość: 70 cm
Wymiar - głębokość: 25 cm
Słowa kluczowe: Zamek; antyk; Europa; posążek; rzeźba
Nota popularyzatorska:
Marmurowy posążek przedstawia stojącego Napoleona jako Rzymianina: ubranego w tunikę i obszerną togę. Na ramiona ma nałożony karacenowy napierśnik z promienistym słońcem w centrum. W lewej ręce, wysuniętej do przodu trzyma zwój pergaminu, prawa dłoń jest utrącona wraz z wiosłem opartym o kulę. Przy lewej nodze, za połą odchylonej szaty stoi naczynie na zwoje, ozdobione draperią podpiętą po bokach. Twórcą posążku jest Francesco Massimiliano Laboureur (1767 – 1831), działający w Rzymie, zaliczany do rzeźbiarzy kręgu Antonia Canovy. Wielokrotnie portretował Napoleona w popiersiach i posągach przedstawiając go jako rzymskiego imperatora. Posążek jest powtórzeniem w zmniejszonej skali marmurowego posągu Napoleona wykonanego przez Francesca Massimiliana Laboureura w 1806 r., ustawionego na Piazza Porta w Ajaccio na Korsyce (miejscu urodzenia Napoleona). Posążek pochodzi ze zbiorów Tarnowskich w zamku Dzikowie, skąd przejęty został przez muzeum w Łańcucie w 1950 r. Należał do kolekcji Walerii i Jana Feliksa Tarnowskich, właścicieli zamku w Dzikowie, którzy w latach 1803-1804 przebywali we Włoszech, m.in. w Rzymie, gdzie zamówili kilka marmurowych rzeźb u Francesca Massimiliano Laboureura.
Barbara Trojnar
