Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Posążek
Tytuł: Amorek bawiący się motylem
Rodzaj obiektu: grupa rzeźbiarska
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: Chaudet, Antoine Denis (1763-1810)
Datowanie opisowe: XVIII wiek > 2. połowa XVIII wieku
Wytworzenie obiektu - miejsce: Francja (Europa)
Technika: metalurgiczne > odlew
Tworzywo: nieorganiczny > kamień > marmur; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - szerokość: 46.5 cm
Wymiar - wysokość: 53 cm
Wymiar - głębokość: 26 cm
Słowa kluczowe: wnętrza; marmur; brąz; rzeźba; rzeźbienie
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Brązowy posążek Amora wykonany został w Paryżu około 1824r. według modelu Antonie`a Denisa Chaudeta (1763 – 1810) przez nieznanego rzeźbiarza. Antoine Denis Chaudet był francuskim rzeźbiarzem i malarzem. Tworzył w stylu klasycystycznym. Wykonywał grupy rzeźbiarskie, posągi, płaskorzeźby o tematach zaczerpniętych z mitologii, literatury oraz kompozycje alegoryczne. Był oficjalnym portrecistą Napoleona.

Amor bawiący się motylem należy do najlepszych i najbardziej znanych jego dzieł. Amor, bóg miłości, wyobrażony został jako nagi młodzieniec ze skrzydłami, klęczący na prawym kolanie. Palcami prawej dłoni ujmuje motyla za skrzydła, skierowanego ku trzymanej w lewej dłoni gałązce róży. Motyl symbolizuje duszę (psyche – w języku greckim). Mit Amora i Psyche był popularny w okresie neoklasycyzmu. Gipsowy model Amora bawiącego się motylem Chaudet wystawił w 1802r. na paryskim Salonie. Wersja marmurowa, wykończona po śmierci artysty przez Pierre`a Cartelliera eksponowana była na Salonie w 1817r., od 1847r. znajduje się w Luwrze. W 1824r. wystawiona została na Salonie wersja z brązu, której odlew wykonał A. Soyer, rzeźbiarz i odlewnik paryski zmarły po 1844r. (obecnie w Pałacu Wersalskim). Przedstawienie Amora bawiącego się motylem Chaudeta powtarzano w ciągu XIXw. w różnych materiałach i rozmiarach. Rzeźba łańcucka różni się od pierwowzoru marmurowego, w którym Amor nie ma przepaski, a prostopadłościenną podstawę zdobią figuralne płaskorzeźby.

Barbara Trojnar


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję