Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Klementyna z Potockich Tyszkiewiczowa
Tytuł: Klementyna z Potockich Tyszkiewiczowa
Rodzaj obiektu: popiersie
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Kraków (Europa, Polska, woj. małopolskie)
Tworzywo: nieorganiczny > kamień > marmur
Wymiar - wysokość: 64 cm
Słowa kluczowe: rzeźba; rzeźbienie; popiersie; marmur; wnętrza
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Klementyna z Potockich Tyszkiewiczowa (1856 -1921) była córką Alfreda II Potockiego i Marii z Sanguszków. W młodości mieszkała z rodzicami i rodzeństwem we Lwowie. Wzbudzała zachwyt swoją niezwykłą urodą, głośno było o jej romansach. Jak pisze pamiętnikarz Marian Rosco-Bogdanowicz, w środowisku lwowskiej arystokracji mówiono o jej romansie z arcyksięciem Rudolfem, następcą tronu, który dla jej poślubienia gotów był się go wyrzec. By do tego nie doszło, Alfredowie Potoccy pośpiesznie wydali córkę za hrabiego Jana Tyszkiewicza, trzeciego ordynata birżańskiego (M. Rosco-Bogdanowicz, Wspomnienia, Kraków 1959, t. I, s.70). Marmurowe popiersie Potockiej wykonane zostało przez Marcelego Guyskiego (1830 – 1893) w 1882 r. w Krakowie. Był on jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich drugiej połowy XIX w., wziętym portrecistą w środowisku polskiej arystokracji. Portretował wiele osobistości z arystokratycznych rodzin: Branickich, Potockich, Krasińskich, Tarnowskich, Zamoyskich. Popiersie przedstawia młodą kobietę, na wprost. Ma ona owalną twarz o drobnych, regularnych rysach, wzrok skierowany ku górze. Włosy są rozdzielone na środku, splecione w warkocz upięty z tyłu głowy, ozdobiony grzebieniem w kształcie dziewięciopałkowej korony hrabiowskiej. Potocka przedstawiona jest w sukni z dekoltem w kształcie litery V, ozdobioną falbanką ujmującą piersi, z obnażonymi ramionami.

Barbara Trojnar


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję