Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Obraz
Tytuł: Lato
Rodzaj obiektu: malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > farba > olej
Tworzywo: organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > tekstylia > tkanina > płótno
Słowa kluczowe: Łańcut; Potocki; wnętrza; Zamek; malarstwo
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Obraz należy do kilkunastu obrazów, które Ministerstwo Kultury i Sztuki zakupiło dla zamku łańcuckiego w 1981 r z Galerii Heim w Londynie – były to obrazy, które zabrał zagranicę Alfred Potocki, wyjeżdżając w 1944 r z Łańcuta, przed zbliżającym się frontem radzieckim. Obraz (pastel) przedstawia portret młodej kobiety z bukietem polnych kwiatów z kłosami zboża, personifikującej lato. Obraz jest sygnowany w prawym dolnym rogu „Anna Rajecka fecit” i powstał około 1830 r. Anna Rajecka (po mężu Gault de Saint Germain-  ur. ok. 1762 r w Warszawie, zm. w 1832 r w Paryżu) była polską malarką, stypendystką króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, który wysłał ją na naukę do Paryża. Uczyła się malarstwa u Ludwika Marteau, możliwe że też u Marcella Bacciarellego i dzięki nim znalazła się na dworze króla, uczestnicząc w słynnych obiadach czwartkowych, na których bywało niewiele kobiet. Od ok. 1780 r była wspomnianą stypendystką w Paryżu, gdzie zdobywała wiedzę na temat malarstwa (Jean- Batista Greuze) i doskonaliła się w technice pastelu, która stała się jej ulubioną. Być może, że pobierała też nauki u Elisabeth Vigee – Lebrun. W Paryżu wyszła za mąż za malarza miniaturzystę Pierre – Marie Gault de Saint Germain i pozostała we Francji. Pomimo rozczarowania króla z powodu jej decyzji o pozostaniu we Francji, wspierał ją jeszcze finansowo w Paryżu, w zamian za wysyłanie jej obrazów do Polski. W Paryżu związała się z artystami skupionymi wokół Jacquesa – Louisa Davida, który udzielał wskazówek i poprawiał jej prace. Pod koniec życia straciła wzrok. Artystka malowała głównie portrety, rzadko sceny rodzajowe, wykonywała też miniatury i rysowała, Najbardziej znana jest z kobiecych, a właściwie dziewczęcych portretów w typie Greuze a, do których należy też łańcucki obraz, błędnie uważany za portret Julii Lubomirskiej, córki księżnej marszałkowej (o czym świadczy kartka naklejona na odwrociu z kaligraficznym pismem informującym o tym). Jest to jeden z czterech pasteli przedstawiających cztery pory roku, kryjące się pod półpostaciami dziewcząt trzymających atrybuty, określające jaką porę roku uosabiają. Portret wg S. Wasylewskiego może być autoportretem malarki.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję