Tytuł: Szorownia w Hali Zaprzęgowej
Rodzaj obiektu: wnętrza
Słowa kluczowe: hippika; Potocki; koń; powóz; wozownia
Czas powstania: 1902-1904
Architekci: Amand Bauqué
Podczas wielkich prac remontowych i modernizacyjnych za III ordynata Romana Potockiego po wyburzeniu wzniesionych w 30. latach XIX wieku stajni i dwóch wozowni wzniesiono neobarokowy budynek Stajni i położony za nim modernistyczny z elementami klasycystycznymi budynek Wozowni – oba zaprojektowane przez francuskiego architekta Amanda Bauqué. Pomiędzy nimi zaaranżowano paradne podwórze stajenne, zaś przed Stajnią otwarty maneż. Prace przy tworzeniu nowego kompleksu hippicznego trwały od 1891 do 1904 roku. W 1902 roku wzniesiono Wozownię, jej urządzenie trwało do 1904 roku.
Monumentalny budynek Wozowni, z głównym wysokim korpusem na planie prostokąta przykrytym dwuspadowym, przeszklonym dachem mieści Halę Zaprzęgową. Po jej bokach w niskich pawilonach umieszczone są dwie wozownie zaś na osi Szorownia Paradna. Prowadzą do niej dwuskrzydłowe drzwi znajdujące się pośrodku ściany południowej. Wnętrze Szorowni- czyli pomieszczenia na uprzęże ( nazwa wzięła się od typu uprzęży zwanej szorami) na planie wydłużonego prostokąta z półkolistym świetlikiem vis-à-vis drzwi, otrzymało wysoką lakierowaną boazerię na wszystkich ścianach, z 34, rozmieszczonymi rytmicznie zakupionymi w wiedeńskiej firmie R. PH. Waagner, wieszakami na uprzęże. Stałym wyposażeniem wnętrza jest ustawiona pośrodku duża komoda na uprzęże, na której blacie, obitym suknem, rozłożone są munsztuki.
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Stajnie i wozownie w Łańcucie w czasach Potockich i w Muzeum-Zamku, [w:] Muzea -rezydencje. Materiały z sesji naukowej w Muzeum-Zamoyskich w Kozłówce w 2004 r, s. s.229, 240, 245.
Aldona Cholewianka- Kruszyńska
Nota popularyzatorska:
Nazwy historyczne: Szorownia w Hali.
Nazwy inne:
Czas powstania: 1902-1904
Architekci: Amand Bauqué
Podczas wielkich prac remontowych i modernizacyjnych za III ordynata Romana Potockiego po wyburzeniu wzniesionych w 30. latach XIX wieku stajni i dwóch wozowni wzniesiono neobarokowy budynek Stajni i położony za nim modernistyczny z elementami klasycystycznymi budynek Wozowni – oba zaprojektowane przez francuskiego architekta Amanda Bauqué. Pomiędzy nimi zaaranżowano paradne podwórze stajenne, zaś przed Stajnią otwarty maneż. Prace przy tworzeniu nowego kompleksu hippicznego trwały od 1891 do 1904 roku. W 1902 roku wzniesiono Wozownię, jej urządzenie trwało do 1904 roku.
Monumentalny budynek Wozowni, z głównym wysokim korpusem na planie prostokąta przykrytym dwuspadowym, przeszklonym dachem mieści Halę Zaprzęgową. Po jej bokach w niskich pawilonach umieszczone są dwie wozownie zaś na osi Szorownia Paradna. Prowadzą do niej dwuskrzydłowe drzwi znajdujące się pośrodku ściany południowej. Wnętrze Szorowni- czyli pomieszczenia na uprzęże ( nazwa wzięła się od typu uprzęży zwanej szorami) na planie wydłużonego prostokąta z półkolistym świetlikiem vis-à-vis drzwi, otrzymało wysoką lakierowaną boazerię na wszystkich ścianach, z 34, rozmieszczonymi rytmicznie zakupionymi w wiedeńskiej firmie R. PH. Waagner, wieszakami na uprzęże. Stałym wyposażeniem wnętrza jest ustawiona pośrodku duża komoda na uprzęże, na której blacie, obitym suknem, rozłożone są munsztuki.
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Stajnie i wozownie w Łańcucie w czasach Potockich i w Muzeum-Zamku, [w:] Muzea -rezydencje. Materiały z sesji naukowej w Muzeum-Zamoyskich w Kozłówce w 2004 r, s. s.229, 240, 245.
Aldona Cholewianka- Kruszyńska
