Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Sala Numer 2 (XIX w.), Salka ( XIX i XX w), Salka Rzymska (XX w.)
Tytuł: Gabinet Ordynata
Rodzaj obiektu: wnętrza
Słowa kluczowe: Zamek; wnętrza; Alfred Antoni Potocki; Potocki; gabinet
Czas powstania: 1629-1641
Architekci: zapewne Maciej Trapola (1629-1641); Tadeusz Dachowski (1927-1929)
Artyści: Vincezo Brenna l. 80. XVIII w.


Parterowa, położona w północno-zachodnim narożu sala należy do pierwotnych siedemnastowiecznych sklepionych wnętrz zamku łańcuckiego wzniesionego przez ks. Stanisława Lubomirskiego (1583-1649), pierwszego z tego rodu wściela Łańcuta. Wnętrze to dostępne z korytarza północnego ma plan prostokąta ze sklepieniem kolebkowym z lunetami, dwa okna od zachodu oraz z jedno porte-fenêtre (z wyjściem na taras) od północy, oraz ukryte drzwi w ściętym narożniku północno-zachodnim a także, dodaną w pocz. XIX w. cokołową boazerią. W ścianie wschodniej ustawiono, podczas prac prowadzonych w latach 1927-1929, kominek. Wówczas to powstał ostateczny wystrój wnętrza zaprojektowany przez Tadeusza Dachowskiego wzorowany na wcześniejszej polichromii ścian  autorstwa Vinzenzo Brenny. Dolne partie ścian oraz ościeża i supraporty okienne i drzwiowe wyłożone jesionowo- dębową boazerią zwieńczoną płaskorzeźbioną w ornamenty liściaste listwą otrzymały barwną malarską dekorację płycin z motywami arabeski i groteski w układzie kandelabrowym, podobnie dekorowane są płyciny drzwi i porte-fenêtre, a sklepienie – kolebka, lunety i gurty na seledynowym tle barwną polichromię w typie pompejańskim. Kominek ustawiony w miejscu dawnych drzwi, wykonany z białego marmuru ujęty jest parą lizen zwieńczonych wolutami ma  nad gzymsem dębową obudowę z parą kanelowanych jońskich pilastrów, dźwigających przerwany odcinkowy naczółek z polem środkowym pierwotnie z powstałym dla tego wnętrza konnym portretem Alfreda Antoniego ze sforą, pędzla Wrighta Barkera z 1927 r.


Bibliografia:
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Wielokulturowy obraz polowań par-force w Łańcucie i w Antoninach. Wpływ polowań par-force na funkcjonowanie i obraz obu rezydencji [w:] Europejskie tradycje łowieckie, pod. red. T.J. Żuchowskiego. III Międzynarodowy Kongres Kultury Łowieckiej, Łowiec Polski 2013, s.90-92.
Kossakowska-Szanajca Zofia, Majewska-Maszkowska Bożenna, Zamek w Łańcucie, Warszawa 1964, s. 139-141.
Majewska-Maszkowska Bożenna, Mecenat artystyczny Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736-1816,s.146.
Omilaniwska Małgorzata, Sito Jakub, Katalog zabytków sztuki w Polsce, seria nowa T.III, zeszyt 5,Warszawa 1994, s. 24-26.
Piotrowski Józef, Zamek w Łańcucie zwięzły opis dziejów i zbiorów, Lwów 1933, s. 57-58.

          Aldona Cholewianka-Kruszyńska





Nota popularyzatorska:

Nazwy historyczne: Sala  No 2 (XIX w.)
                                   Salka  No 2 (XIX w.)
                                   Salka ( XIX i XX w)
                                   Salka Rzymska (XX w.)
Nazwy inne: Salka Pompejańska
Czas powstania: 1629-1641
Architekci: zapewne Maciej Trapola (1629-1641); Tadeusz Dachowski (1927-1929)
Artyści: Vincezo Brenna l. 80. XVIII w.


Parterowa, położona w północno-zachodnim narożu sala należy do pierwotnych siedemnastowiecznych sklepionych wnętrz zamku łańcuckiego wzniesionego przez ks. Stanisława Lubomirskiego (1583-1649), pierwszego z tego rodu wściela Łańcuta. Wnętrze to dostępne z korytarza północnego ma plan prostokąta ze sklepieniem kolebkowym z lunetami, dwa okna od zachodu oraz z jedno porte-fenêtre (z wyjściem na taras) od północy, oraz ukryte drzwi w ściętym narożniku północno-zachodnim a także, dodaną w pocz. XIX w. cokołową boazerią. W ścianie wschodniej ustawiono, podczas prac prowadzonych w latach 1927-1929, kominek. Wówczas to powstał ostateczny wystrój wnętrza zaprojektowany przez Tadeusza Dachowskiego wzorowany na wcześniejszej polichromii ścian  autorstwa Vinzenzo Brenny. Dolne partie ścian oraz ościeża i supraporty okienne i drzwiowe wyłożone jesionowo- dębową boazerią zwieńczoną płaskorzeźbioną w ornamenty liściaste listwą otrzymały barwną malarską dekorację płycin z motywami arabeski i groteski w układzie kandelabrowym, podobnie dekorowane są płyciny drzwi i porte-fenêtre, a sklepienie – kolebka, lunety i gurty na seledynowym tle barwną polichromię w typie pompejańskim. Kominek ustawiony w miejscu dawnych drzwi, wykonany z białego marmuru ujęty jest parą lizen zwieńczonych wolutami ma  nad gzymsem dębową obudowę z parą kanelowanych jońskich pilastrów, dźwigających przerwany odcinkowy naczółek z polem środkowym pierwotnie z powstałym dla tego wnętrza konnym portretem Alfreda Antoniego ze sforą, pędzla Wrighta Barkera z 1927 r.


Bibliografia:
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Wielokulturowy obraz polowań par-force w Łańcucie i w Antoninach. Wpływ polowań par-force na funkcjonowanie i obraz obu rezydencji [w:] Europejskie tradycje łowieckie, pod. red. T.J. Żuchowskiego. III Międzynarodowy Kongres Kultury Łowieckiej, Łowiec Polski 2013, s.90-92.
Kossakowska-Szanajca Zofia, Majewska-Maszkowska Bożenna, Zamek w Łańcucie, Warszawa 1964, s. 139-141.
Majewska-Maszkowska Bożenna, Mecenat artystyczny Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736-1816,s.146.
Omilaniwska Małgorzata, Sito Jakub, Katalog zabytków sztuki w Polsce, seria nowa T.III, zeszyt 5,Warszawa 1994, s. 24-26.
Piotrowski Józef, Zamek w Łańcucie zwięzły opis dziejów i zbiorów, Lwów 1933, s. 57-58.

          Aldona Cholewianka-Kruszyńska





wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję