Tytuł: Waza
Rodzaj obiektu: ceramika
Wytworzenie obiektu - organizacja / wytwórnia: Manufaktura majoliki w Nieborowie
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Nieborów (Europa, Polska, woj. łódzkie)
Technika: malarskie > malowanie > malowanie ręczne; ceramiczne > farby podszkliwne; ceramiczne > szkliwo > szkliwo cynowe
Tworzywo: przetworzony > ceramika > fajans
Wymiar - szerokość: 50 cm
Wymiar - wysokość: 47 cm
Wymiar - średnica: 32 cm
Słowa kluczowe: Nieborów; dekoracja; fajans; porcelana; waza
Nota popularyzatorska:
Waza dekoracyjna
Waza wykonana została w manufakturze majoliki w Nieborowie.
Wytwórnia ta o nazwie ”Fabryka Fajansów Artystycznych i Pieców Kaflowych” założona została przez księcia Michała Piotra Radziwiłła w 1881 r. na terenie jego rezydencji. Dyrektorem manufaktury był Stanisław Thiele, doświadczony artysta ceramik, który wcześniej pracował w fabryce fajansu w Nevers we Francji. Manufaktura w Nieborowie wytwarzała rozmaite przedmioty o charakterze dekoracyjnym i użytkowym: wazony, dzbany, donice cache-pôt, żardiniery, talerze do zawieszania na ścianę, przybory toaletowe, lampy wiszące, płytki ścienne, jej specjalnością były kafle piecowe. Ceramika ta, eklektyczna, wpisuje się w tendencje historyzujące w ceramice europejskiej drugiej połowy XIX w. Formy i zdobnictwo wzorowano na majolikach włoskich i francuskich oraz na holenderskich fajansach. Często dawne formy stylowe łączono z dekoracją malarską o tematyce polskiej. Wyroby zdobiono także scenami mitologicznymi. Okres rozkwitu manufaktury trwał do 1886 r., załamanie produkcji nastąpiło około 1889 r. W zbiorach Muzeum-Zamku w Łańcucie znajduje się zespół jedenastu majolik dekoracyjnych, są to: wazy, żardiniery, cache-pôt. Większość z nich pochodzi z lat 1882-1886, sygnowana jest wiązanym monogramem „MPR” (Michał Piotr Radziwiłł) pod mitrą książęcą, oraz niekiedy inicjałami malarza-dekoratora. Powyższa waza ma kulisty brzusiec na nóżce i okrągłej stopie, przechodzący w szyję o wywiniętej wardze. Uchwyty w kształcie skręconych węży. Na białożółtawym tle dekoracja o barwach: żółtej, zielonej, niebieskiej, rdzawej, czarnej (kontury). Na brzuścu przedstawienia postaci mitologicznych. Z jednej strony Jowisz jako brodaty starzec, w rozwianej szacie, powozi rydwanem ciągnionym przez parę orłów. W uniesionej prawej ręce trzyma piorun. Z drugiej strony brzuśca podobnie przedstawiony Saturn z kosą, którego rydwan ciągnie para uskrzydlonych węży. Takie przedstawienia Jowisza i Saturna w rydwanach powtarzano na wazach produkowanych w Nieborowie (por. łańcuckie wazy nr inw. S. 11848 MŁ, S. 9702 MŁ).
Barbara Trojnar
