Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: ikona wielopolowa
Tytuł: Zmartwychwstanie, Zstąpienie do Otchłani
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: inne > pozłotnictwo; malarskie > farba > tempera
Tworzywo: przetworzony > metal > srebro; przetworzony > farba / lakier > farba > tempera; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno
Wymiar - szerokość: 26.5 cm
Wymiar - wysokość: 31 cm
Wymiar - głębokość: 2 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Prezentowana ikona – menologion jest kalendarzem roku liturgicznego. Po środku kompozycji scena Zmartwychwstania Chrystusa i Zstąpienia do Otchłani obrazuje święto Zmartwychwstania Pańskiego, wokół którego zgrupowane są w czterech rzędach sceny ukazujące pozostałe najważniejsze święta liturgiczne, patrz S.12766MŁ, S.12823MŁ, S.12948MŁ. Grecki termin „menologion” lub „menologium”, pochodzący od słowa miesiąc, został zastosowany do określenia ksiąg zawierających uporządkowany w układach miesięcznych zbiór krótkich opisów żywotów świętych, homilii, opowieści apokryficznych zaczerpniętych nie z Ewangelii. Menoliogion – to także ikona prezentująca świętych i święta w kalendarzowym porządku. Tradycja sporządzania takich ksiąg oraz ikon sięga czasów bizantyjskich. W Bizancjum poczucie harmonii i pełni wszechświata stworzonego przez Boga wiązało się z potrzebą uporządkowania wszystkich aspektów życia ludzkiego. Z tego przekonania wynikała konieczność stosowania ustalonych wzorców – kanonów określających porządek państwa chrześcijańskiego i powiązanej z nim religii. Zasadzie tej podporządkowana była także sztuka sakralna pozostająca w ścisłej łączności z liturgią. Program świątyni, symbolizującej doskonały wszechświat, dopełniały malowidła oraz mozaiki, a od czasu ukształtowania na Rusi wielostrefowej przegrody ołtarzowej także ikony umieszczone w ikonostasie. Stanowiły one rodzaj kalendarza cyklu liturgicznego, rozlokowane ściśle według obowiązującego na wschodzie chrześcijaństwa programu, ostatecznie ustalonego w IX w. po zakończeniu obrazoburstwa (okres niszczenia i prześladowania świętych wizerunków). W małej skali odpowiednikiem wyżej pojętego porządku były ikony kalendarzowe odczytywane jak księgi. Obrazowały one świętych patronujących poszczególnym dniom i odpowiadające im święta w danym miesiącu lub porządek najważniejszych świąt roku liturgicznego, jak na prezentowanej ikonie.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję