Tytuł: Kozioł obrywający liście
Rodzaj obiektu: malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > gwasz
Tworzywo: przetworzony > szkło; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 34.5 cm
Wymiar - wysokość: 27.7 cm
Słowa kluczowe: apartament; scena rodzajowa; Łańcut; Zamek; malarstwo
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:
Obraz malowany akwarelą i gwaszem przedstawia kozła wspartego o drzewo i ogryzającego liście, obok drzewa antyczna waza na postumencie, w tle pejzaż. Obrazek, którego autorstwo przypisywane jest Vincenzo Brennie, należał do kolekcji Lubomirskich, będących właścicielami zamku łańcuckiego w XVIII w. Vincenzo Brenna, włoski malarz i architekt przebywał w Polsce w 80 – tych latach XVIII w i pracował wtedy na zlecenie księżnej marszałkowej Lubomirskiej w zamku łańcuckim wykonując polichromie w kilku pokojach. Zafascynowany antykiem tworzył fantastyczne widoki architektury i zwierząt, a także motywy arabeskowo – groteskowe. Obraz jest eksponowany w Apartamencie Brenny na parterze zamku, gdzie w salonie na ścianach przewija się motyw kozłów wśród antycznych ruin (jest tam też sygnatura malarza), a w sypialni dominuje malarstwo w stylu pompejańskim – motywy groteskowo – arabeskowe. Wg inwentarzy zamkowych z 1802 i 1805 r podobne dekoracje znajdowały się w pokojach II p zamku oraz w nieistniejącej dziś oranżerii folwarku Na Dolnem. Obecnie jego autorstwu przypisuje się Apartament Chiński (pod późniejszą tapetą), Pokój Pompejański na II p oraz odkryta podczas konserwacji w 2017 r polichromia w pokoju 74 na II piętrze (pod późniejszą tapetą papierową). Wszystkie te działa Brenny cechuje ten sam styl pompejański, który stał się modny w Europie w 80- tych latach XVIII w, po odkryciu zalanych lawą po wybuchu Wezuwiusza dwóch rzymskich miast – Herkulanum i Pompei.
Bożena Rybkowska
