Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: ikona z brązu
Tytuł: Ukrzyżowanie
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XIX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: metalurgiczne > emaliowanie; metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > farba / lakier > emalia lakiernicza; przetworzony > metal > stop > stop miedzi > mosiądz
Wymiar - szerokość: 9.5 cm
Wymiar - wysokość: 15.5 cm
Wymiar - głębokość: 0.6 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Odlany z mosiądzu i ozdobiony emalią krzyż należał do rozpowszechnionych w Rosji przedmiotów kultu religijnego. Najstarsze tego typu wyroby pochodziły z Bizancjum, z czasem zastąpione rodzimymi. Poczynając od końca XVII po XX w. produkcja odlewanych krzyży i ikon skupiła się w rękach staroobrzędowców - zwolenników staroruskiej tradycji cerkiewnej nie uznających reformy liturgicznej zapoczątkowanej w moskiewskim prawosławiu w połowie XVII w. przez patriarchę Nikona. Staroobrzędowcy uznawali jedynie ośmiokończasty krzyż z trzema poprzecznymi belkami, typowy dla ruskiej tradycji (patrz S.12789MŁ – 12795MŁ; S.12869MŁ; S.12871MŁ; S.12873MŁ – 12876MŁ). Prześladowani w Rosji starowiercy tworzyli odrębne wspólnoty, które wypracowały własne zasady obrazowania i wytwarzały przedmioty kultu. Chętnie używali ich także wyznawcy oficjalnej prawosławnej doktryny. Pomiędzy poszczególnymi wspólnotami starowierców zarysowały się różnice w poglądach dotyczących obrazowania i opisywania wizerunków umieszczonych na krzyżach. W odróżnieniu od bezpopowców, nie uznających od czasów reformy liturgicznej posługi kapłańskiej, wspólnoty popowców były bardziej otwarte na wpływy oficjalnej cerkwi. Jedna z nich rozwinęła się od połowy XVIII w. w środkowej Rosji w Guślicach pod Moskwą. W XIX w. region guślicki stał się jednym z najważniejszych ośrodków odlewnictwa produkującym krzyże, pojedyncze i składane ikony, itp. Charakterystyczną cechą wyrobów guślickich i naśladujących je innych wytwórni były montowane na sztyftach uskrzydlone głowy serafinów zwanych także cherubinami (patrz S.12872MŁ; S.12875-12876MŁ). W guślickich i naśladujących je wyrobach stosowano często w tle ornament łuskowy, jak widać na prezentowanym krzyżu.

Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję