Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Kozły
Tytuł: Dwa kozły wśród ruin
Rodzaj obiektu: malarstwo
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: nieznane
Technika: malarskie > gwasz
Tworzywo: przetworzony > szkło; organiczny > pochodzenia roślinnego > drewno; przetworzony > celuloza > papier
Wymiar - szerokość: 34.5 cm
Wymiar - wysokość: 27.7 cm
Słowa kluczowe: apartament; wnętrza; Łańcut; Zamek; malarstwo
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Obraz malowany farbami wodnymi, za szkłem, przedstawia dwa kozły na tle pejzażu i antycznych ruin, należał do dawnej kolekcji Lubomirskich, który byli właścicielami zamku łańcuckiego w XVIII w i z tego czasu, dokładnie z lat 80- tych XVIII w pochodzi obraz. Jego autorem jest prawdopodobnie Vincenzo Brenna (ur. 1745 we Florencji, zm. w 1820 r w Petersburgu) włoski malarz i architekt, który przez pewien czas związany był z Polską – w latach 1780 - 83. Pracował m.in dla Augusta Czartoryskiego w Bażantarni i dla księżnej marszałkowej Lubomirskiej w Łańcucie, gdzie ozdabiał ściany kilku pokoi w zamku, jak istniejący do dziś Apartament Brennowski na parterze, czy polichromia Apartamentu Chińskiego (zakryta później boazerią) oraz Pokój Pompejański na II piętrze zamku. Podczas ostatniej konserwacji w 2017 r okazało się, że polichromia autorstwa Vincenzo Brenny znajduje się w jeszcze jednym z pokoi II piętra, zakryta podczas przebudowy za czasów Potockich papierową tapetą. Malowidła, tworzone przez artystę były oparte na wzorach antycznych, przedstawiały widoki fantastyczne i architektoniczne, w stylu arabeskowo – groteskowym. Malarz, na zlecenie Lubomirskich pracował też w nieistniejącej już oranżerii Na Dolnem w Łańcucie. Motyw kozłów wśród ruin przewija się w całym wspomnianym już Apartamencie Brennowskim, gdzie na jednej ze ścian widnieje też sygnatura malarza. Powrót do scen antycznych i malowideł w stylu pompejańskim (tak dekorowana jest sypialnia w Apartamencie Brennowskim) wiązał się z odkryciem zalanych lawą, po wybuchu Wezuwiusza, dwóch rzymskich miast Herkulanum i Pompejów w 79 r n.e. Odkrycia te przyczyniły się do rozpowszechnienia tego typu malarstwa ściennego w całej Europie, a posiadanie tego typu malarstwa należało o dobrego tonu.

Bożena Rybkowska


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję