Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Okulary motocyklowe
Tytuł: Okulary motocyklowe
Rodzaj obiektu: oprzyrządowanie wojskowe
Wytworzenie obiektu - osoba / autor: nieznany
Datowanie opisowe: XX wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Polska (Europa)
Technika: inne > montaż
Tworzywo: przetworzony > tworzywo sztuczne > plastik; substancja > guma; przetworzony > metal; substancja > skóra
Wymiar - szerokość: 2.5 cm
Wymiar - wysokość: 5 cm
Wymiar - głębokość: 20 cm
Słowa kluczowe: czołg; wojsko; wyposażenie; Łańcut; 10 Pułk Strzelców Konnych
Nabycie - sposób: darowizna
Nota popularyzatorska:

Okulary szoferskie były powszechnym elementem wyposażenia polowego żołnierzy wojsk motorowych. W 10 Pułku Strzelców Konnych używano ich od 1937 r., kiedy to Pułk został zmotoryzowany. Popularnie nazywano je goglami lub „Zetesami” od nawy producenta, czyli Wytwórni Okularów Ochronnych „Zetes” z siedzibą w Warszawie. Okulary przysługiwały żołnierzom poruszającym się na pojazdach motorowych. Miały za zadanie chronić oczy przed pyłem, który był zmorą żołnierzy jadących w kolumnach samochodowych po w większości gruntowych drogach. Okulary przenoszono w metalowym pudełku z tłoczoną nazwą ZETES. Oficerowie i podoficerowie zawodowi zakupywali je we własnym zakresie, więc mogły się one różnić nieco od okularów skarbowych. Zgodnie z rozkazem wydanym dnia 7 listopada 1938 r. przez dowódcę 10 Brygady Kawalerii przy wystąpieniach służbowych należało nosić okulary szoferskie na szyi na kołnierzu płaszcza. Z kolei w dniu 19 marca 1939 r. w defiladzie, zgodnie z rozkazem dowódcy Brygady, miała ona wystąpić w płaszczach skórzanych, hełmach i okularach na kołnierzach. Polskie okulary szoferskie wzorowane były na lotniczych okularach francuskich używanych przez polskie lotnictwo jeszcze w latach 20. XX w. Kształt okularów był dość modnym wówczas w Europie w goglach lotniczych i samochodowych. Szerokie poduszki z białej gumy w wersji lotniczej zostały zastąpione wąskimi poduszkami z gumy brązowej lub czarnej. Ramki okularów wykonane z aluminium, posiadały dookoła otwory wywietrzników. Regulowana taśma do mocowania okularów dookoła głowy wykonana była z gumy. Szkła okularów przezroczyste niebarwione, nietłukące i niepalne. Między okularami zamontowana była blaszka z napisem grawerowanym „Zetes”. Okulary szoferskie, zgodnie z regulaminem, noszono na szyi tak, że taśma okularów znajdować się miała na kołnierzu. Oficerowie oddziałów motorowych, którzy przechodzili do walki pieszej pozostawiać mieli okulary na sprzęcie motorowym. Zakazane było noszenie okularów na berecie czy hełmie, ze względu na możliwe uszkodzenia. Zakaz noszenia okularów na hełmie nie dotyczył hełmów czołgowych, czapek szoferskich oraz skórzanych haub, które posiadały nawet specjalne zaczepy na taśmę okularów.

Joanna Kluz


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję