Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: ikona
Tytuł: Ukrzyżowanie
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XVIII wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: metalurgiczne > odlew
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - szerokość: 7.7 cm
Wymiar - wysokość: 8.5 cm
Wymiar - głębokość: 0.2 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: decyzja administracyjna
Nota popularyzatorska:

Odlewane krzyże używane były na Rusi powszechnie. Podstawowym tworzywem do ich wyrobu była miedź i srebro. Za pierwowzór służyły im wyroby bizantyjskie istniejące w znikomej ilości w stosunku do potrzeb, stąd na Rusi już od XI-XII w. rozwinęła się seryjna produkcja przedmiotów kultu chrześcijańskiego. Najważniejsze wytwórnie istniały w Kijowie, Nowgorodzie Wielkim, w Moskwie, a z czasem na terenie całej Rosji. W Bizancjum krzyż miał najczęściej formę czterokończastą z jedną poprzeczną belką. Forma ta była znana i używana na Rusi, gdzie krzyż otaczano powszechną czcią. Towarzyszył on każdemu chrześcijaninowi przez całe życie od narodzin aż do śmierci. Stosunkowo niewielkie krzyże posiadające przewleczkę zawieszano na szyi. Pod ubraniem używano ozdobnych małych krzyżyków noszonych na ciele, stąd zwanych „niatielnikami”, wyeksponowane na piersi i widoczne na ubraniach nazywano „napiersnymi”. Pod wpływem baroku od końca XVII i w XVIII w. pojawiły się wyszukane formy krzyży o ozdobnym zakończeniu ramion, jak prezentowany egzemplarz. Na końcach środkowej belki widać towarzyszących Ukrzyżowaniu w półpostaci: Bogurodzicę i Martę (Ewangelie wymieniają trzy niewiasty) oraz Jana Ewangelistę i rzymskiego setnika Longina. Poniżej ramion Zbawiciela zaznaczono schematycznie świątynie Jerozolimy. Pionową belkę zdobiono zazwyczaj dwiema trójcami, z wizerunkiem Trójcy Świętej starotestamentalnej na górze (nie zachowany fragment) i przeciwstawnej trójcy oprawców, która pod krzyżem rozdzielała szaty Chrystusa (PS 22,19; Mt 27,35; Mk 15,24; Łk 23,34; J 19, 23-24). Na prezentowanym krzyżu zamiast niegodziwej trójcy umieszczono świętych Nikitę biesogona z obezwładnionym biesem i biskupa Mikołaja Cudotwórcę. U podstawy krzyża umieszczono dodatkowo dwóch innych orędowników. Najczęściej byli to wczesnochrześcijańscy Menas z Egiptu i Tichon z Cypru lub żyjący w XIV-XV w. Sergiusz z Radoneża z uczniem Nikonem. 

Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję