Informacje
Godziny otwarcia
poniedziałek
10.00-13.00
wtorek-niedziela
11.00-18.00
Kontakt
Telefon
(17) 749 38 62
Email
wycieczki@zamek-lancut.pl
Lokalizacja
ul. Zamkowa 1, 37-100 Łańcut
Materiały i artykuły
WIRTUALNE ZBIORY

Dyrektorzy

WIRTUALNE ZBIORY
;

PRZESZUKAJ ZBIORY
 
 
Nazwa obiektu: Ikona, Dwanaście Świąt
Tytuł: Ikona Dwanaście Świąt
Rodzaj obiektu: ikona
Datowanie opisowe: XVI wiek
Wytworzenie obiektu - miejsce: Rosja (Europa)
Technika: metalurgiczne
Tworzywo: przetworzony > metal > stop > stop miedzi > brąz
Wymiar - szerokość: 5 cm
Wymiar - wysokość: 7 cm
Wymiar - głębokość: 0.3 cm
Słowa kluczowe: obraz; cerkiew; sztuka sakralna; sztuka cerkiewna; ikona
Nabycie - sposób: zakup
Nota popularyzatorska:

Odlewane ze stopów metali przedmioty kultu były początkowo przywożone na Ruś z Bizancjum. Wzorowane na bizantyjskich rodzime wyroby pojawiły się w XI w. i upowszechniły w XII-XIII w. Wytwarzano je na Rusi Kijowskiej. Po upadku Kijowa, spowodowanego najazdem mongolskim w połowie XIII w., odlewnictwo różnorodnych metalowych krzyżyków i ikon rozwinęło się na północy. Przodującym ośrodkiem stał się Nowgorod Wielki, gdzie takie przedmioty odlewano tradycyjnie w formach kamiennych lub glinianych z brązu o dużej zawartości miedzi. Na Rusi wypracowano własny, odmienny od wzorców bizantyjskich styl, kształtowane powściągliwie postacie o nieproporcjonalnie dużych głowach ukazywano zazwyczaj frontalnie. Do takich północno-ruskich wyrobów należy prezentowana ikona w kształcie plakiety, odlana z zaczepem służącym do zawieszania. Na licu obrazu, podzielonym na dwanaście pól w trzech poziomych rzędach, zobrazowano: na zawieszce – wizerunek twarzy Chrystusa zwany „nie ręką ludzką uczynionym” oraz najważniejsze święta ewangeliczne roku liturgicznego: w górnym rzędzie – Zwiastowanie Bogurodzicy, Boże Narodzenie, Wprowadzenie Bogurodzicy do Świątyni, Ofiarowanie Chrystusa w Świątyni; w środkowym rzędzie – Wjazd Chrystusa do Jerozolimy, Ukrzyżowanie, Zstąpienie do Otchłani, Wniebowstąpienie; w dolnym rzędzie – Wskrzeszenie Łazarza, Zesłanie Ducha Świętego, Zaśnięcie Bogurodzicy, Przemienienie Chrystusa. Wszystkie sceny opisano cyrylicą.  Od czasu podporządkowania Nowgorodu Wielkiego Księstwu Moskiewskiemu w XV w. głównym ośrodkiem odlewnictwa stała się Moskwa. Od końca XVII w. metalowe przedmioty kultu produkowali nad rzeką Wyg prześladowani w Rosji staroobrzędowcy, którzy nie uznali reformy liturgicznej. Rozwinęli oni własne formy odlewnictwa, między innymi składane ikony ze świętami, patrz S.12780MŁ, S.12860MŁ, S.12861MŁ.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


wwwmuzeach
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług oraz w celach analitycznych i marketingowych. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce lub zaakceptować wszystkie pliki cookies. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą "Polityką prywatności"
Akceptuję