Koncerty jak u Księżnej Marszałkowej
W dniach 23 i 24 sierpnia 2025 r. zapraszamy do Sali Balowej na koncerty muzyki z XVII i XVIII wieku w wykonaniu wybitnych, uznanych i doświadczonych wirtuozów oraz młodych utalentowanych laureatów konkursów muzycznych. Organizatorami wydarzenia są: Muzeum - Zamek w Łańcucie oraz Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki POlskiej im. I. J. Paderewskiego.
Bilety w cenie 30 zł na jeden dzień koncertowy do kupienia w kasach Muzeum w Maneżu przy ul. 3-go Maja 10 od środy 6 sierpnia 2025 r. Bilety online na wydarzenie dostępne na stronie: https://bilety.zamek-lancut.pl/rezerwacja/wydarzenie.html
Na wydarzenie złożą się dwa koncerty o podobnym charakterze, ale każdy o innym repertuarze wykonywanym przez inną grupę muzyków.
Pierwszy koncert odbędzie się w sobotę 23 sierpnia, a drugi 24 sierpnia 2025 r., każdy o godzinie 18:00.
Na każdy z wieczorów składać się będzie koncert muzyki XVII i XVIII w. połączony z gawędą - przystępnym wykładem, traktującym o prezentowanej muzyce oraz o fenomenie zamkowych koncertów dworskich, organizowanych przez Księżną Marszałkową Izabelę Lubomirską na łańcuckim Zamku, na przełomie XVIII i XIX wieku.
Gawędę, która będzie przeplatała wykonywane utwory muzyczne, w formie dialogu poprowadzą: Karol Radziwonowicz (wybitny pianista i pedagog, prezes Towarzystwa, wykładowca UMFC) i Edyta Kucaba - Łyszczek (kustosz i kierownik Działu Edukacji Muzealnej Zamku w Łańcucie).
Wieczory będą różnić się między sobą repertuarem i osobami wykonawców, natomiast razem będą tworzyły dwudniowe wydarzenie muzyczne o bardzo urozmaiconym repertuarze. Dodatkowo będą one retrospekcją - spojrzeniem wstecz historii (w tym historii muzyki), przywołaniem wspomnień i włączeniem do narracji wydarzeń z przeszłości Zamku.
Wykonawcami będą studenci akademii muzycznych i uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Wszyscy reprezentujący wysoki poziom wykonawstwa, potwierdzony uzyskanymi nagrodami na krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych.
Szczególnym wydarzeniem będzie udział w koncertach wybitnych wirtuozów o światowej sławie: Agaty Sapiechy, Karola Radziwonowicza i Andrzeja Tatarskiego.
PROGRAM KONCERTÓW
23.08.2025 (sobota):
1. Wolfgang Amadeus Mozart – aria Despiny „Una donna a quindici anni”
z „Cosi fan tutte”
Wykonawczyni: Sofia Popadyn – sopran, Ewa Orawska - fortepian
2. Ludwig van Beethoven – 6 wariacji na temat szwajcarskiej piosenki
Wykonawczyni: Ligia Nowak – harfa
3. Wolfgang Amadeusz Mozart – Trio fortepianowe B-dur KV 502 cz.1 Allegro
Wykonawcy: Kamila Kociołek – skrzypce, Maja Gendek – wiolonczela,
Wiktor Maluga – fortepian
4. Muzio Clementi – II Sonata G-dur z cyklu Trzech Sonat Na Klawesyn
Wykonawca: Jan Rachocki – fortepian
5. Domenico Scarlatti – Sonata K.666
Wykonawczyni: Ligia Nowak – harfa
6. Józef Elsner - Kwartet fortepianowy Es-dur op. 15 cz.1 Moderato
Wykonawcy: Kamila Kociołek – skrzypce, Mikołaj Szymański – altówka, Maja Gendek – wiolonczela, Aleksandra Dzieża – fortepian
7. Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata G-dur KV 301
Wykonawcy: Alicja Staniszewska - skrzypce, Jakub Staniszewski - fortepian
8. Ludwig van Beethoven – Trio fortepianowe B-dur nr 4 op. 11 cz. 1 Allegro con brio Wykonawcy: Łukasz Nowaczyński – klarnet, Wiktor Krzemionka – wiolonczela, Franciszek Barański – fortepian
9. Franz Anton Hoffmeister – Koncert altówkowy D-dur cz.1 Allegro
Wykonawcy: Mikołaj Szymański – altówka, Andrzej Tatarski – fortepian
10. Wolfgang Amadeus Mozart – aria Zuzanny “Giunse alfin il momento..”
z „Wesele Figara” Wykonawcy: Kinga Jurasz – sopran, Ewa Orawska - fortepian
11. Arcangelo Corelli - Sonata op. 5 na skrzypce i basso continuo (2 części)
Wykonawcy: Agata Sapiecha - skrzypce barokowe, Karol Radziwonowicz – fortepian
24.08.2025 (niedziela):
1. Wolfgang Amadeus Mozart – duet „..Sull’aria..” z “Wesele Figara”
Wykonawcy: Sofia Popadyn - sopran, Kinga Jurasz - sopran, Ewa Orawska - fortepian
2. Antonio Vivaldi – Zima – koncert nr 4 f-moll
Wykonawcy: Alicja Jabłońska – skrzypce, Agnieszka Hoszowska-Jabłońska - fortepian
3. Francois-Joseph Nadermann – Sonatina E-dur nr 1 op. 92 cz.1 Allegro moderato Wykonawca: Natalia Stanisławska – harfa
4. Wolfgang Amadeus Mozart – aria Despiny „Una donna a quindici anni”
z „Cosi fan tutte”
Wykonawcy: Sofia Popadyn – sopran, Ewa Orawska - fortepian
5. Georg Philipp Telemann – Fantazja XII a-moll
Wykonawca: Alicja Jabłońska – skrzypce
6. Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata B-dur KV 570 cz. 1 Allegro
Wykonawca: Franciszek Barański – fortepian
7. Georg Friedrich Haendel – aria Almireny „Lascia ch’io pianga” z opery “Rinaldo”
Wykonawcy: Adrianna Muzyk – mezzosopran, Aleksandra Dzieża – fortepian
8. Jean-Marie Leclair – Sonata nr 5 op. 12 na dwoje skrzypiec z „Sonates a deux Violons sans Basse”
Wykonawcy: Agata Sapiecha – skrzypce, Weronika Kurpiel – skrzypce barokowe
9. Jean –Philippe Rameau – „Le Rappel des Oiseaux”
Wykonawca: Adam Choiński - fortepian
10. Georg Philipp Telemann - Sonata triowa w stylu Corellego - „Corellissante” na dwoje skrzypiec i basso continuo
Wykonawcy: Agata Sapiecha, Weronika Kurpiel - skrzypce barokowe,
Karol Radziwonowicz – fortepian
11. Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia C-dur “Jowiszowa” KV 551 cz. 1 Allegro vivace
Wykonawcy: Filip Kauch, Andrzej Tatarski – fortepian
BIO artystów:
Agata Sapiecha – skrzypaczka, organizatorka życia muzycznego oraz pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Założycielka i kierowniczka artystyczna zespołu Il Tempo.
Studiowała w warszawskiej Akademii Muzycznej i w Konserwatorium Moskiewskim.
W latach 1993-97 studiowała grę na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Simona Standage'a w Dresdner Akademie für Alte Musik.
Do instrumentów, na których gra Agata Sapiecha, należą – obok skrzypiec historycznych – także altówka oraz smyczkowe instrumenty średniowieczne i renesansowe.
Jest założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu IL TEMPO dla potrzeb którego rekonstruuje głosy i opracowuje wykonywane utwory.
Współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi zespołami oraz solistami, szczególnie z Simonem Standagem.
Występuje jako solistka, wykonując między innymi sonaty i partity na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha oraz muzykę średniowiecza i renesansu.
Bierze udział w znaczących festiwalach w Polsce i na świecie. Nagrywa dla radia i telewizji oraz firm fonograficznych (ma na koncie kilkanaście albumów płytowych).
W latach 1992-2002 prowadziła autorskie audycje na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
W latach 1996-2016 roku kierowała Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prowadząc jednocześnie klasę skrzypiec barokowych i orkiestrę barokową.
We wrześniu 2013 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych.
Agata Sapiecha jest założycielką, dyrektorką i wykładowcą Międzynarodowych Letnich Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. W 1999 założyła Fundację Concert Spirituel, której zadaniem jest wspomaganie i promowanie inicjatyw muzycznych z zakresu interpretacji muzyki dawnej zgodnie z założeniami epoki.
Skrzypaczka jest ponadto zapraszana do jury konkursów muzyki dawnej oraz kameralnej w Polsce i na świecie (m.in. Festiwal Flandryjski w Brugii, Schola Cantorum w Kaliszu, Githaralia w Przemyślu).
Jest także członkiem Zarządu Central European Festival's Early Music Association.
Trzykrotnie nominowana do nagrody "Paszporty Polityki". W roku 2006 otrzymała honorową odznakę "Zasłużony dla Kultury Polskiej" przyznawaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w czerwcu 2013 roku – tytuł i odznakę "Zasłużony dla Miasta Kalisza" przyznawaną przez Radę Miejską Kalisza. W lipcu 2014 roku została uhonorowana Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczno-dydaktyczne.
Karol Radziwonowicz naukę gry na fortepianie rozpoczął i przez wiele lat pogłębiał pod kierunkiem swojego ojca – pianisty i pedagoga – Henryka Radziwonowicza. Ukończył studia pianistyczne (dyplom z wyróżnieniem) w warszawskiej Akademii Muzycznej. W latach 1987-88, jako stypendysta Fundacji Fulbrighta, doskonalił swoje umiejętności w Indiana University School of Music w Bloomington pod kierunkiem Georgy Seboka.
Jest laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1983). Uczestniczył w wielu międzynarodowych konkursach pianistycznych m.in.: Virtuosi di Musica per Pianoforte w Usti, Bedřicha Smetany w Hradec Králové), im. Rina Sala Gallo w Monzy (1980), im. Glenna Goulda w Toronoto i im. Giny Bachauer w Salt Lake City (1988).
Karol Radziwonowicz prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Wielokrotnie brał udział w znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. "Wratislavia Cantans", "Warszawska Jesień", Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Festiwal Lisztowski w Utrechcie, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny "Musicora" w Paryżu, Festival d'été de Quebec w Kanadzie, Paderewski Festival w Passo Robles w Kalifornii, Tokio International Music Festival, "Europalia" w Hadze w Holandii, Festiwal "Musical Kremlin" w Moskwie.
Artysta koncertował jako solista z wieloma znanymi orkiestrami symfonicznymi w Polsce i za granicą, w centrach muzycznych Europy, obu Ameryk oraz Australii, pod batutą m.in. Jerzego Maksymiuka, Witolda Krzemieńskiego, Kazimierza Korda, Krzysztofa Missony, Jana Krenza, Wojciecha Rajskiego, Antoniego Wita, Pedro Ignacio Calderona.
W 1992, podczas wizyty prezydenta Stanów Zjednoczonych Georga Busha w Polsce, wykonał na Zamku Królewskim w Warszawie specjalny recital dla Barbary Bush. W latach 1999-2000, z okazji obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego występował we Francji, w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Kolumbii, Urugwaju i Japonii (recitale z Konstantym Andrzejem Kulką). W marcu 2001 odbył po raz kolejny tournée po Stanach Zjednoczonym (San Jose, Paso Robles oraz San Francisco).
W tym samym roku, z okazji obchodów Roku Ignacego Jana Paderewskiego, wielokrotnie występował z recitalami utworów tego kompozytora w Europie i Stanach Zjednoczonych. Został również zaproszony do koncertowania w Afryce i Indiach (Kinszasa, Brazaville, New Dehli).
Jednym z największych osiągnięć artystycznych pianisty było zaproszenie go do wykonania "Fantazji Polskiej" Paderewskiego w Carnegie Hall w Nowym Jorku 4 listopada 2001. Był to specjalny, galowy koncert poświęcony pamięci Paderewskiego, zorganizowany pod protektoratem obu prezydentów – Georga Busha i Aleksandra Kwaśniewskiego, a powtórzony dnia następnego w Lisner Audytorium w Waszyngtonie. Zaowocowało to zaproszeniem artysty wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia na tournée koncertowe po Japonii oraz do wykonania koncertu Fryderyka Chopina w wielkiej sali Festspielehause w Salzburgu w maju 2003.
W październiku 2004 został zaproszony przez Kammerorchester Berlin do wykonania koncertu Wolfganga Amadeusa Mozarta w Berlińskiej Filharmonii. W październiku 2005 zainaugurował sezon koncertowy "Societé des Concerts de Fribourg" w Szwajcarii wykonaniem "Koncertu fortepianowego b-moll" Piotra Czajkowskiego. W maju 2006 wykonał "Błękitną Rapsodię" George'a Gerschwina w dużej sali Concertgebouw w Amsterdamie.
Artysta posiada znaczący dorobek fonograficzny. Jako jedyny pianista na świecie nagrał dla wytwórni Selene Records i Le Chant du Monde wszystkie dzieła fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego. Nagranie to zostało wyróżnione nagrodą francuskich krytyków "Diapason". Dla wytwórni Polskie Nagrania-Muza oraz Koch-Schwan Records nagrał również utwory Paderewskiego z towarzyszeniem orkiestry. Z okazji 13. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego utrwalił na płytach kompaktowych wszystkie utwory na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej Fryderyka Chopina, wspólnie z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia. W Polsce nagranie to otrzymało nominację do nagrody Fryderyk 1998, a poprzez licencję w kanadyjskiej firmie płytowej Tandem Records Classics ukazało się na rynku amerykańskim, zyskując natychmiast wielkie uznanie krytyki – "bestseller" w Kanadzie w 1999. W polskiej wytwórni Selene Records ukazały się również płyty z utworami Juliusza Zarębskiego oraz z odkrytymi utworami Karola Mikulego – ucznia Fryderyka Chopina.
Karol Radziwonowicz zajmuje się również działalnością pedagogiczną: jest wykładowcą w UMFC i ZPSM nr 1 w Warszawie, prowadzi klasy mistrzowskie na zaproszenie uczelni w Tokio, San Francisco, Hawanie, San Jose, Limie, Lubjanie, Krakowie i Wrocławiu. Od wielu lat jest też jurorem konkursów pianistycznych w kraju i za granicą. Jest dyrektorem artystycznym Metodycznych Warsztatów Pianistycznych w Łańcucie.
W 2005 został zaproszony do jury pierwszego eliminacyjnego etapu XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest prezesem Towarzystwa im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie.
Andrzej Tatarski ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w klasie prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. Vlado Perlemutera w Paryżu.
Od szeregu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną jako solista i kameralista. Występował w krajach Europy, Ameryki i Azji (m.in.: w USA, Japonii, Korei Płd., na Jamajce, Kubie, we Francji, Wielkiej Brytanii, w Niemczech, w krajach byłego ZSRR, we Włoszech, Austrii, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Słowenii, Szwajcarii, Turcji).
Uczestniczy w renomowanych festiwalach muzycznych, takich jak: Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Wratislavia Cantans, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach.
Jest zapraszany na recitale do ośrodków chopinowskich w Żelazowej Woli, Łazienkach Królewskich, Sannikach, Szafarni i Antoninie.
W zróżnicowanym i rozległym repertuarze solowym i kameralnym pianisty znaczącą rolę odgrywają utwory kompozytorów XIX i XX wieku. Promuje muzykę polską realizując projekty poświęcone m. in. twórczości Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Angażuje się w propagowanie polskiej muzyki zapomnianej. Artysta dokonał także wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich.
W kręgu zainteresowań Andrzeja Tatarskiego pozostaje również muzyka francuska, w tym twórczość Oliviera Messiaena – którego cykle Katalog ptaków oraz Sześć szkiców ptasich wykonał jako pierwszy i jedyny dotąd polski pianista.
W jego dorobku artystycznym znajdują się liczne nagrania archiwalne dla radiofonii polskich i zagranicznych, nagrania płytowe, telewizyjne i filmowe. Dla firmy Selene utrwalił m.in. kompozycje fortepianowe Henryka i Józefa Wieniawskich, Raula Koczalskiego i Ignacego Friedmana, dla firmy Dux Harnasie Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany, pieśni na głos z fortepianem Oskara Kolberga oraz utwory kameralne Apolinarego Szeluto, realizując pierwsze w historii światowej fonografii nagrania tych utworów. Jako pianista-kameralista dokonał wielu nagrań płytowych z najwybitniejszymi polskimi artystami.
Bierze udział w pracach jury prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kameralnych.
Wykłada na kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą (Czechy, Hiszpania, Holandia, Hongkong, Niemcy, Turcja, Ukraina, USA, Włochy).
Przez wiele lat prowadził klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego Poznaniu.
Odznaczony został m.in.: Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, 1995; Nagrodą Specjalną Ministra Kultury „za nieocenioną działalność artystyczną na rzecz kultury narodowej”, 2005; Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, 2022.